Transfagarasnul a fost construit intre anii 1969-1974, fiind inaugurat pe 20 septembrie 1974, dar asfaltarea a fost gata abia in 1980.
In amintirea celor 40 de muncitori care si-au pierdut viata lucrand aici, potrivit actelor oficiale, au fost construite doua monumente, la cotele 1.200 si 1.600.
Soseaua atinge altitudinea maxima la 2.042 metri, in zona tunelului Balea. Sunt mai multe obiective turistice pe traseu, cele mai importante fiind barajul si lacul de acumulare Vidraru, inaugurat in anul 1966 si cetatea Poienari, construita in secolul al XIII-lea, pe un deal de langa hidrocentrala Vidraru.
Lacul glaciar Balea se intinde intre Defileul Oltului si Muntii Piatra Craiului. Atinge o lungime de 360 metri, o latime de 240 metri si o adancime de 11 metri, fiind situat la o altitudine de 2034 metri. Incepand cu anul 1932, atat intreaga suprafata a lacului, cat si aproximativ 180 hectare din jurul sau au fost declarate rezervatie stiintifica. In anul 2006 in apropierea lacului a fost construit primul hotel de gheata din Europa de Est.
In functie de perioada anului, pe suprafata lacului se pot practica diverse activitati sportive. Vara se poate practica canotajul, iar pe parcursul iernii, cand apa ingheata, se poate patina, se joaca curling sau hokey.
Locul este pitoresc si de sus puteti admira o priveliste unica a zonei, insa atentie: trebuie sa urcati si sa coborati 1.480 de trepte. O calatorie pe aceasta minunata sosea este o amintire deosebita.
Cascada Balea este situata in Muntii Fagaras, reprezantand una dintre cele mai renumite cascade din Romania. Se afla la o altitudine de 1234 metri, iar apa curge de la o inaltime de 68 metri. De la Cabana Balea Cascada, aflata in apropiere, se poate urca la Lacul Balea cu telecabina. Aceasta este si singurul mijloc de transport iarna, cand Transfagarasanul este inchis circulatiei.
Cetatea Poienari este una dintre resedintele lui Vlad Tepes, o mare fortareata construita in calea invadatorilor otomani. Fiind situata pe un varf de munte, de la ruinele cetatii se observa o imagine panoramica cu Barajul Vidraru si Muntii Fagaras. Pentru a vizita aceasta cetate este necesara parcurgerea unui drum cu peste 1400 de trepte, punctual de plecare fiind chiar langa hidrocentrala Vidararu.
Barajul Vidraru a fost construit intre anii 1961 si 1966. Turistii pot ajunge la baraj prin partea estica a lacului Vidraru, pe un drum ce urca pana la Balea. Prin partea stanga a barajului se poate ajunge la depresiunea Cumpana.
Un alt obiectiv turistic in zona il reprezinta platforma Belvedere, de unde se poate admira frumusetea captivanta a locului. Pe muntele Plesa se afla faimoasa statuie a lui Prometeu cu fulgerul in mana, un simbol al electricitatii. La doar cateva sute de metri de baraj, turistii pot merge la “Casa Argeseana” si la debarcaderul unde se practica curse de agreement cu vaporasul. Doritorii de senzatii tari pot practica bungee jumping, la baraj fiind amenajata cea mai mai inalta pista de lansare din tara.
Lacul Vidraru este un lac de acumulare, avand 465 milioane metri cubi de apa, cu o lungime de 10,3 km si o latime de 2,2 km, cumuland astfel o suprafata totala de 870 de hectare si adancime maxima de 155 metri. In subteran se afla amplasata centrala electrica, in masivul Cetatuia, la o adancime de 104 metri si care poate asigura o productie de energie anuala de 400 GWh.
Dupe ce Top Gear a numit Transfagarasnul drept cel mai frumos drum din lume, site-ul carsroute.com i-a oferit locul 1 in topul15 al celor mai frumoase sosele din lume. Iata ce scrie despre drumul din inima Muntilor Fagarasi.
“Construit ca drum strategic militar de catre fostul dictator Nicolae Ceausescu, intre 1970-1974, Transfagarasanul uneste orasele Sibiu si Pitesti si regiunile istorice Transilvania si Valahia. Are 90 de km de curbe si cotituri, de la nordul la sudul celor mai inalti munti din Carpati”, scrie carsroute.com.
Nu trec neobservate nici tunelul lung de 1 km din varful muntelui si nici Lacul Balea.
“Pretul pentru realizarea acestei sosele a fost foarte mare, atat din punct de vedere financiar, cat si uman”, continua blogul auto.
“Potrivit datelor oficiale, 40 de soldati si-au pierdut viata in timpul construirii drumului, dar statistici neoficiale vorbesc de 400 de victime numai pentru construirea tunelului”.
“Partea de nord a drumului este cea mai spectaculoasa, cu curbe stranse, dar si largi, in forma de S si coborare brusca, oferind o panorama uluitoare.”
Transfagarasanul a intercut in acest top sosele celebre din Elvetia sau Franta, dar si faimoasa si temuta “Sosea a Mortii” din Bolivia. Locul 2 a revenit trecatoarei Stelvio, din Italia, care seamana destul de mult cu Transfagarasanul, iar pe locul 3 s-a clasat soseaua Lysebotn din Norvegia.
Top Gear a considerat, la randul sau, ca Transfagarasanul este cea mai frumoasa sosea din lume.
Sursa: de Barbati